Αν δεν μάθουμε να αλλάζουμε τον τρόπο που σκεφτόμαστε, δεν θα μπορέσουμε να λύνουμε τα προβλήματα που δημιουργούμε, εξαιτίας του τρόπου που σκεφτόμαστε

Albert Einstein

Κατά το σχολικό έτος 2023-2024  υλοποιήθηκε το περιβαλλοντικό πρόγραμμα με τίτλο :

ΝΟΙΩΣΕ τη θερμοκρασία να ανεβαίνει! Κλιματική αλλαγή……Μας αφορά όλους;

Συντονιστής Προγραμμάτος: Ρήγα Όλγα (ΠΕ04.01) &

Συμμετέχουσες εκπαιδευτικοί: Επιτροπάκη Όλγα (ΠΕ04.01), Μάνδαλου Γεωργία (ΠΕ04.03)

Αριθμός συμμετεχόντων/ουσών μαθητών/τριων: 27

Στόχοι του Προγράμματος:

  • Να αναγνωρίζουν οι μαθητές/τριες παράγοντες που συνδέονται με το φαινόμενο του θερμοκηπίου.
  • Να συσχετίζουν την εκτεταμένη χρήση ορυκτών καυσίμων με την αύξηση της θερμοκρασίας του πλανήτη και την κλιματική αλλαγή  και να αναγνωρίζουν την αυξημένη ευθύνη που έχουν οι αναπτυγμένες χώρες για τον περιορισμό της κλιματικής αλλαγής.
  • Να αναφέρουν συμπεριφορές που περιορίζουν την κλιματική αλλαγή αλλά και να προτείνουν συμπεριφορές που συμβάλλουν στον περιορισμό των εκπομπών του διοξειδίου του άνθρακα και, κατ’ επέκταση, του φαινομένου της κλιματικής αλλαγής και των επιπτώσεών του.

Μεθοδολογία-Δραστηριότητες:

  1. Χρήση φωτογραφιών για αναγνώριση περιβαλλοντικών προβλημάτων και αίτιων
  2. Έρευνα για την κλιματική αλλαγή, παρουσίαση  και συζήτηση  με επιχειρήματα.   
  3. Προσέγγιση των φαινομένων του θερμοκηπίου, του προβλήματος της καύσης των ορυκτών καυσίμων και της επίδρασης τους στο κλίμα της Γης,  με προβολή βίντεο για να παρουσιαστεί επιστημονική εξήγηση που αφορά τον ρυθμό αύξησης της θερμοκρασίας και τις επιδράσεις στο κλίμα της Γης  
  4. Καταγραφή και διάκριση των παραγόντων που επηρεάζουν το φαινόμενο(έρευνα, άρθρα, φωτογραφίες ).
  5. Μέσω της συμμετοχής μας στο Εκπαιδευτικό  Πρόγραμμα «Μαθαίνοντας και Διδάσκοντας για την Κλιματική Αλλαγή, EDU4CLIMA» το οποίο υλοποιείται  από το Εργαστήριο  Χημικών και Περιβαλλοντικών Διεργασιών (ΕΠΕΧΗΔΙ) του Τμήματος Χημείας του Πανεπιστημίου Κρήτης θα επιδιώξουμε την διδασκαλία για την κλιματική αλλαγή μέσω σύγχρονων εκπαιδευτικών πρακτικών  και έρευνας που παράγεται για την κλιματική αλλαγή από τον σταθμό ατμοσφαιρικών μετρήσεων στον Φινοκαλιά Λασιθίου. 
  6. Καταγραφή των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής, (με συλλογή φωτογραφιών, αναζήτηση και ανάρτηση άρθρων, παιχνίδι ρόλων κ.λ.π.)
  7. Αναζήτηση τρόπων με τους οποίους οι άνθρωποι μπορούν να συμβάλλουν στον μετριασμό της κλιματικής αλλαγής.
  8. Σε ρόλο του ακτιβιστή, ενημέρωση της σχολικής κοινότητας –κατασκευή πόστερ- πανό, ταμπλό στο σχολείο  και παρουσίαση βίντεο.

Συνεργασία με φορείς:

  1. Επίσκεψη σε Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης( ΚΠΕ Αρχανών) συμμετοχή σε πρόγραμμα με βιωματικές δράσεις και αξιοποίηση εκπρόσωπου  με  γνωστικό υπόβαθρο για το θέμα.
  2. Επίσκεψη στον σταθμό ατμοσφαιρικών μετρήσεων στον Φινοκαλιά Λασιθίου : α)ενημέρωση για την κλιματική αλλαγή από ειδικούς επιστήμονες β) ξενάγηση στις τεχνικές μετρήσεων ατμοσφαιρικών και   κλιματικών δεδομένων  και γ) πειραματικές δραστηριότητες.
  3. Επίσκεψη στο σταθμό παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας όπου έχουμε καύση ορυκτών καυσίμων (εργοστάσιο της ΔΕΗ ).

Προβολή-Διάχυση του ΠΣΔ:

  • Οι δράσεις που υλοποίησαν οι μαθητές/τριες προβλήθηκαν με αναρτήσεις, ψηφιακές αφηγήσεις και βίντεο στην ιστοσελίδα και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης του σχολείου, παρουσιάστηκαν στο σχολείο και σε εκδήλωση του συλλόγου γονέων και κηδεμόνων. Όλα παρουσιάζονται στους παρακάτω συνδέσμους:

Παρουσίαση genially

Το padlet:

Το βίντεο με τα πειράματα των μαθητών: 

Την Πέμπτη 4 Απριλίου ομάδα μαθητών της Γ τάξης, του τμήματος Γ5, μαζί με τις εκπαιδευτικούς Ρήγα Όλγα και Επιτροπάκη Όλγα, επισκέφτηκαν κατόπιν πρόσκλησης από το Πανεπιστήμιο Κρήτης, τον κόμβο στον Φινοκαλιά Λασιθίου. Εκεί οι μαθητές συμμετείχαν σε εκπαιδευτικό πρόγραμμα (EDU4CLIMA ) που περιελάμβανε: ενημέρωση για την κλιματική αλλαγή από ειδικούς του Παν/μου Κρήτης,   με πειραματικές δραστηριότητες που πραγματοποιήθηκαν από τους μαθητές μας στο Σχολείο Νοφαλιά & ξενάγηση στις τεχνικές μετρήσεων ατμοσφαιρικών & κλιματικών δεδομένων Σταθμό Μετρήσεων στον Φινοκαλιά Λασιθίου. Αισθανόμαστε την ανάγκη να ευχαριστήσουμε το Εργαστήριο Περιβαλλοντικών Χημικών Διεργασιών (ΕΠΕΧΗΔΙ) του Παν/μου Κρήτης που αφουγραζομενο την ανάγκη για στοχευμένη εκπαίδευση γύρω από την κλιματική αλλαγή, εμπνεύστηκε το πρόγραμμα EDU4CLIMA μαθαίνοντας και διδάσκοντας για την Κλιματική αλλαγή και τον Καθηγητή Κο Καλυβίτη με τους δύο ερευνητές του τμήματος Χημείας, για την τόσο ελκυστική ενημέρωση σχετικά με τα κρίσιμα ζητήματα της κλιματικής αλλαγής, ώστε οι μαθητές μας να ενθουσιαστούν.

Στις 5, 7 και 8 Δεκεμβρίου 2023 η Γ’ τάξη του σχολείου μας, πραγματοποίησε με επιτυχία εκπαιδευτική επίσκεψη στον σταθμό ηλεκτροπαραγωγής της ΔΕΗ στα Λινοπεράματα Ηρακλείου Κρήτης. Η επίσκεψη οργανώθηκε για τις ανάγκες του μαθήματος της Φυσικής για την ενότητα του ηλεκτρισμού. Οι μαθητές ξεναγήθηκαν στις εγκαταστάσεις του σταθμού, ενημερώθηκαν για τον τρόπο λειτουργίας και παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας μέσω Ατμοηλεκτρικών MW & Μηχανών Diesel. Είχανε την ευκαιρία να δουν από κοντά μετασχηματιστές, ατμοστρόβιλους-αεροστρόβιλους και μηχανές συνδυασμένου κύκλου και να θέσουν διάφορες ερωτήσεις για το κόστος, την ισχύ της ηλεκτροπαραγωγής ενέργειας, τις δυσκολίες, τις εκπομπές ρύπων (πιο συγκεκριμένα του διοξειδίου του άνθρακα), τις εναλλακτικές καθαρές τεχνολογίες, την ηλεκτρική διασύνδεση του νησιού μας, τις θέσεις εργασίας που προσφέρει, τα προσόντα που απαιτούνται και πολλά άλλα. Θέλουμε επίσης να εκφράσουμε τις ευχαριστίες μας στον Διευθυντή ΑΗΣ Λινοπεραμάτων Πολυάνθη Συγγελάκη, για την αποδοχή του αιτήματος της επίσκεψής μας, καθώς και για την πολύ ενδιαφέρουσα ξενάγηση που μας προσφέρθηκε από τους μηχανικούς . 

elEL