Αν δεν μάθουμε να αλλάζουμε τον τρόπο που σκεφτόμαστε, δεν θα μπορέσουμε να λύνουμε τα προβλήματα που δημιουργούμε, εξαιτίας του τρόπου που σκεφτόμαστε

Albert Einstein

Το πολιτιστικό προγράμμα με τίτλο «Μαθαίνοντας Ιστορία με ψηφιακά εργαλεία» που υλοποίησαν οι εκπαιδευτικοί Παχιαδάκη Ελευθερία και Πολυχρονάκη Σοφία και 15 μαθητές του Β5 κατά το διδακτικό έτος 2023-2024, έχει ως θέμα τη μελέτη της ιστορίας της πόλης του Ηρακλείου στη Βυζαντινή και Ενετική περίοδο. Οι μαθητές ήρθαν σε επαφή με μνημεία Ενετικής εποχής μέσω ξενάγησης και επισκεψης στο Ιστορικό μουσείο και ενημερώθηκαν για τη δημιουργία διαδραστικών χαρτών και άλλων ψηφιακών εργαλείων στο εργαστήριο αλληλεπίδρασης ανθρώπου υπολογιστή του ΙΤΕ. Οι μαθητές προχώρησαν στη δημιουργία και αξιοποίηση ενός διαδραστικού ψηφιακού χάρτη με τη χρήση σύγχρονων τεχνολογιών με στόχο τη διάδοση συνδυασμένων πληροφοριών μέσω του διαδικτύου. Η αξιοποίηση των ψηφιακών χαρτών στη διδασκαλία αλλά και στην καθημερινότητα αποτελεί ευκαιρία ανάδειξης του μοναδικού χαρακτήρα (ιστορικού, πολιτισμικού, γεωγραφικού) ενός τόπου. Η δημιουργία ενός ψηφιακού, διαδραστικού χάρτη, διαμορφωμένου σύμφωνα με τις ανάγκες των χρηστών και τους μαθησιακούς στόχους του μαθήματος της ιστορίας, αποτελεί τον κύριο στόχο αυτής δράσης. Τέλος, οι μαθητές δημιούργησαν ένα ψηφιακό βιβλίο με πληροφορίες για τα μνημεία της Ενετικής περιόδου του τόπου μας.

Για να δείτε το ψηφιακό βιβλίο που δημιούργησαν οι μαθητές μας, πατήστε εδώ:

https://www.flipbookpdf.net/web/site/11df158134d36491463f59aed787ffdbe2872780202406.pdf.html#page/17

Την 5η Απριλίου 2024 ομάδα 13 μαθητών της Β΄ τάξης του 13ου Γυμνασίου Ηρακλείου με τις συνοδούς καθηγήτριές τους, κα Μπιτζαράκη Λήδα και Πολυχρονάκη Σοφία, συμμετείχαν στο εξαιρετικά ενδιαφέρον εκπαιδευτικό πρόγραμμα του ΙΜΚ «Χάνδακας, πόλη οχυρωμένη και ανοχύρωτη». Οι μαθητές μέσα από τα τεκμήρια του Μουσείου και την επιτόπια παρατήρηση, τόσο στο χώρο του ίδιου του μουσείου, όσο και στους δρόμους της πόλης μας,με τη βοήθεια και την ενθάρρυνση των μουσικοπαιδαγωγών, ανακάλυψαν διαφορετικές πτυχές της ιστορίας της πόλης τους. Ο βιωματικός χαρακτήρας του προγράμματος κίνησε και κράτησε αμείωτο το ενδιαφέρον των μαθητών οι οποίοι συμμετείχαν ενεργά και με ενθουσιασμό σε όλη τη διάρκειά του. Η επίσκεψη εντάχθηκε στο πλαίσιο του πολιτιστικού προγράμματος «Μαθαίνοντας Ιστορία με ψηφιακά εργαλεία» που υλοποιείται στο σχολείο με στόχο να ανακαλύψουν οι μαθητές νέους τρόπους προσέγγισης της τοπικής ιστορίας αξιοποιώντας τα συγχρονα ψηφιακά εργαλεία με υπεύθυνες καθηγήτριες την κα Παχιαδάκη Ελευθερία (καθηγήτρια αγγλικής γλώσσας) και κα Πολυχρονάκη Σοφία (φιλόλογος).

Την Τρίτη 16 Απριλίου πραγματοποιήθηκε εκπαιδευτική επίσκεψη δύο καθηγητών και 13 μαθητών του τμήματος Β5 του σχολείου μας στο  Ίδρυμα  Τεχνολογίας και Έρευνας (ΙΤΕ), συγκεκριμένα στο εργαστήριο αλληλεπίδρασης ανθρώπου υπολογιστή στο κτίριο AMI, στο εργαστήριο του Ινστιτούτου Ηλεκτρονικής Δομής και laser καθώς και στις Πανεπιστημιακές εκδόσεις του ΙΤΕ.

Η εμπειρία αυτή αποτέλεσε μια σημαντική ευκαιρία για τους μαθητές μας να εμβαθύνουν στον συναρπαστικό κόσμο της τεχνολογίας και της επιστήμης. Η επίσκεψη αυτή δεν ήταν μόνο μια περιήγηση, αλλά μια πολύτιμη εκπαιδευτική εμπειρία που θα αποτελέσει πηγή έμπνευσης και δημιουργίας για τους μαθητές μας. Επίσης, αλληλεπίδρασαν με τους υπολογιστές, γνώρισαν προγράμματα για τη δημιουργία διαδραστικών χαρτών, κατανόησαν με τη βοήθεια των ειδικών τον τρόπο με τον οποίο χρησιμοποιούνται τα λέιζερ στην διατήρηση της πολιτισμικής κληρονομιάς. Συνολικά, ήρθαμε μαθητές και καθηγητές  σε επαφή με ένα μικρό μέρος της ερευνητικής εργασίας που διεξάγεται στο σημαντικό αυτό για τον τόπο μας επιστημονικό κέντρο.

Ευχαριστούμε θερμά το προσωπικό του ΙΤΕ που μας υποδέχτηκε με εγκαρδιότητα και επαγγελματισμό, καθώς και για την πολύτιμη γνώση και εμπειρία που μοιράστηκαν μαζί μας. Επίσης, εκφράζουμε τις ευχαριστίες μας προς τις Πανεπιστημιακές εκδόσεις του ΙΤΕ για τη φιλοξενία και την ευκαιρία να εξερευνήσουμε τον κόσμο των εκδόσεων και την συνδρομή τους σε βιβλία για τον εμπλουτισμό της βιβλιοθήκης του σχολείου μας.

Ελπίζουμε ότι η επίσκεψη αυτή θα βοηθήσει τους μαθητές στην υλοποίηση των στόχων του προγράμματος μας «Μαθαίνουμε ιστορία με ψηφιακά εργαλεία», επίσης θα ενισχύσει το ενδιαφέρον και την περιέργεια τους για την τεχνολογία και την επιστήμη και ότι ίσως θα τους εμπνεύσει να ακολουθήσουν ακαδημαϊκή και ερευνητική καριέρα.

Την Τρίτη 27/2/2024 στο πλαίσιο του πολιτιστικού προγράμματος «Μαθαίνω ιστορία με ψηφιακά εργαλεία» οι μαθητές απόλαυσαν την εκπαιδευτική ξενάγηση στον Ενετικό Χάνδακα από την κυρία Αθηνά Σφακάκη, δίνοντάς μας την ευκαιρία να μάθουμε ένα κομμάτι από την ιστορία της πόλης μας με άγνωστα στοιχεία και λεπτομέρειες για την πόλη.

Ξεκινήσαμε από την πύλη Ιησού, τη Κρήνη Μπέμπο και Πριούλη, τις θέσεις Μαντονίνας και πύλης Βολτόνε, το Βυζαντινο-Αραβικο τείχος, τη κρήνη Μοροζίνη, τη Βασιλική του Αγίου Μάρκου, τη Λότζια και καταλήξαμε στον Άγιο Τίτο. Αυτά είναι μερικά μόνο από τα σημεία όπου περιπλανηθήκαμε στη πόλη του Ηρακλείου και ξεναγηθήκαμε στην ιστορία τους.

Αρκετά σημεία από αυτά, είναι μέρη που οι μαθητές μας προσπερνάνε καθημερινά και δεν παρατηρούν ή δεν γνωρίζουν καν την ύπαρξη τους.

Ευχαριστούμε θερμά την κα. Αθηνά Σφακάκη για την εθελοντική και πολύ ενδιαφέρουσα ξενάγηση και τον Πολιτιστικό Σύλλογο Αγ. Ιωάννου για την υποστήριξη του προγράμματος μας.

elEL