Αν δεν μάθουμε να αλλάζουμε τον τρόπο που σκεφτόμαστε, δεν θα μπορέσουμε να λύνουμε τα προβλήματα που δημιουργούμε, εξαιτίας του τρόπου που σκεφτόμαστε

Στο πλαίσιο του προγράμματος Erasmus+ KA122 και με κωδικό σχεδίου 2024-1-EL01-KA122-SCH-000239475, το 13ο Γυμνάσιο Ηρακλείου συμμετείχε σε επιμόρφωση εκπαιδευτικών στην Τενερίφη της Ισπανίας από τις 22 έως τις 29 Ιουνίου 2025. Πιο συγκεκριμένα, οι εκπαιδευτικοί του σχολείου Ιωάννα Σμυρνάκη, Σοφία Πολυχρονάκη, Ελευθερία Παχιαδάκη και η Μικαέλα Παπαδάκη παρακολούθησαν την επιμόρφωση με τίτλο “Outdoor education to promote environmental and social inclusion values” που οργάνωσε ο φορέας Asociación Socioeducativa EDUPLUS και είχε ως θέμα στρατηγικές ενσωμάτωσης της μάθησης μέσω παιχνιδιών στην υπαίθρια εκπαίδευση.

Οι συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί γνώρισαν μια ποικιλία ψηφιακών εργαλείων και πλατφορμών, όπως εφαρμογές για κινητές συσκευές, geocaching και διαδικτυακά εργαλεία συνεργασίας, με τα οποία μπορούν  να εμπλουτίσουν την υπαίθρια διδασκαλία. Ταυτόχρονα, σε συνδυασμό με πρακτικές δραστηριότητες και εργαστήρια, έμαθαν πώς να αξιοποιούν τις τεχνολογίες αυτές, για να σχεδιάζουν ελκυστικά μαθήματα, που ενισχύουν την κατανόηση των θεμάτων του αναλυτικού προγράμματος και προάγουν τη συμμετοχή των μαθητών. Σε αυτό το πλαίσιο, πραγματοποιήθηκαν βιωματικές δράσεις υπαίθριας εκπαίδευσης με στόχο την ενίσχυση της περιβαλλοντικής ευαισθησίας, της βιωσιμότητας και της κοινωνικής ένταξης. Οι συμμετέχοντες ήρθαν σε επαφή με τη φύση μέσω δημιουργικών δραστηριοτήτων, παιχνιδιών, πολιτιστικών στοιχείων και θεατρικών τεχνικών. Εφαρμόστηκαν μη τυπικές μέθοδοι μάθησης, ενισχύθηκε η ομαδικότητα, η συνεργασία και η θετική αφήγηση, ενώ δόθηκε έμφαση στη συμπερίληψη και στη σημασία του λάθους ως εργαλείο μάθησης. Παράλληλα, υλοποιήθηκαν πρακτικές δράσεις σε οικολογικό αγρόκτημα με φυσικές κατασκευές και βιώσιμα συστήματα διαχείρισης νερού, καθώς και εκπαιδευτικές δραστηριότητες με παιδιά από ευάλωτες κοινωνικές ομάδες. Το πρόγραμμα ολοκληρώθηκε με σχεδιασμό και παρουσίαση υπαίθριων δράσεων που προάγουν τη βιωσιμότητα, την ενσυναίσθηση και την ενεργό συμμετοχή.

Τέλος, μέσα από αυτή την κινητικότητα κατέστη σαφές ότι η ανταλλαγή εμπειριών, καλών πρακτικών και διδακτικών μεθόδων, καθώς και η επαφή με διαφορετικές κουλτούρες και εκπαιδευτικά συστήματα, ενισχύει ουσιαστικά την ευρωπαϊκή ταυτότητα των συμμετεχόντων εκπαιδευτικών αλλά και του σχολείου συνολικά. Παράλληλα, επιβεβαιώνει ότι το πρόγραμμα Erasmus+ αποτελεί ένα ανεκτίμητο εκπαιδευτικό εργαλείο και ένα δυναμικό κεφάλαιο ανάπτυξης τόσο για τα ευρωπαϊκά όσο και για τα ελληνικά σχολεία.

elEL