Αν δεν μάθουμε να αλλάζουμε τον τρόπο που σκεφτόμαστε, δεν θα μπορέσουμε να λύνουμε τα προβλήματα που δημιουργούμε, εξαιτίας του τρόπου που σκεφτόμαστε

Albert Einstein

«Βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη και εναλλακτικές μορφές τουρισμού»

ΟΙ ΔΡΟΜΟΙ ΤΗΣ ΙΑΣΗΣΑΣΚΛΗΠΙΕΙΑΚΗΠΟΙ ΤΟΥ ΙΠΠΟΚΡΑΤΗ

 Το περιβαλλοντικό πρόγραμμα με τίτλο «Βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη και εναλλακτικές μορφές τουρισμού» ΟΙ ΔΡΟΜΟΙ ΤΗΣ ΙΑΣΗΣ-ΑΣΚΛΗΠΙΕΙΑ-ΚΗΠΟΙ ΤΟΥ ΙΠΠΟΚΡΑΤΗ υλοποιήθηκε κατά το ΣΧ.ΕΤΟΣ 2023-24 με συντονίστρια την εκπαιδευτικό Δριμισκιαννάκη Στέλλα  (ΠΕ80) και τους εκπαιδευτικούς Kουζούλογλου Γαρυφαλιά (ΠΕ03ΕΑΕ) και  Τσομπανάκη Νίκο (ΠΕΟ2ΕΑΕ). Ο αριθμός των συμμετεχόντων  μαθητών ήταν 25. Βασικός σκοπός του προγράμματος ήταν οι μαθητές να γνωρίσουν μέσα από μια σειρά δράσεων τα κέντρα Υγείας της αρχαιότητας και τρόπους ίασης.   Ειδικότεροι στόχοι ήταν οι μαθητές:

  • Να γνωρίσουν μέσα από μια σειρά δράσεων τα κέντρα Υγείας της αρχαιότητας και τρόπους ίασης.
  • Να γνωρίσουν και να μελετήσουν την Εναλλακτική Μορφή Τουρισμού: Ασκληπιός-Ασκληπιεία –Δρόμοι της Ίασης. 
  • Να γνωρίσουν και να μελετήσουν την Εναλλακτική Μορφή Τουρισμού: Πλάτανος του Ιπποκράτη στην Κώ -Διεθνές Ιπποκράτειο ίδρυμα Κώς
  • Να μελετήσουν και να παρουσιάσουν οι μαθητές αρχαίους Έλληνες γιατρούς Ασκληπιός, Γαληνός, Ιπποκράτης, Διομήδης κ.ά.

Στα πλαίσια του προγράμματος οι μαθητές μας μελέτησαν μέσα από το διαδίκτυο και από βιβλιογραφία τα Ασκληπιεία στην Ελλάδα, τον Ασκληπιό, τον Πλάτανο του Ιπποκράτη και Διεθνές  Ιπποκράτειο Ίδρυμα  Κώς. Αφού χωρίστηκαν σε ομάδες παρουσίασαν τους αρχαίους Έλληνες γιατρούς (Ιπποκράτη, Διομήδη, Ασκληπιό, Γαληνό), τα ασκληπιεία στην Ελλάδα και  πιο συγκεκριμένα τον Πλάτανο του Ιπποκράτη στην Κω. Επίσης, επισκέφθηκαν το μουσείο Ιατρικής όπου παρακολούθησαν  το πρόγραμμα στο Μουσείο Ιατρικής «Από το Βότανο στο σκεύασμα και το άρωμα» και τέλος μέσα από εκπαιδευτική εκδρομή στα Χανιά επισκέφθηκαν τον βοτανικό κήπο.

Προβολή-Διάχυση

Οι δράσεις και οι εκπαιδευτικές επισκέψεις που υλοποιήθηκαν αναρτήθηκαν στην ιστοσελίδα και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης του σχολείου μας και παρουσιάστηκαν στο σύλλογο διδασκόντων. Επίσης, υπήρχε σχετική δημοσίευση στην τοπική εφημερίδα των Χανίων «Χανιώτικα Νέα».

https://13gym-irakl.ira.sch.gr/%ce%b5%ce%ba%cf%80%ce%b1%ce%b9%ce%b4%ce%b5%cf%85%cf%84%ce%b9%ce%ba%ce%b7-%ce%b5%cf%80%ce%b9%cf%83%ce%ba%ce%b5%cf%88%ce%b7-%cf%83%cf%84%ce%bf-%ce%bc%ce%bf%cf%85%cf%83%ce%b5%ce%b9%ce%bf-%ce%b9%ce%b1/

https://13gym-irakl.ira.sch.gr/%ce%b5%ce%ba%cf%80%ce%b1%ce%b9%ce%b4%ce%b5%cf%85%cf%84%ce%b9%ce%ba%ce%b7-%ce%b5%ce%ba%ce%b4%cf%81%ce%bf%ce%bc%ce%b7-%cf%80%ce%b5%cf%81%ce%b9%ce%b2%ce%b1%ce%bb%ce%bb%ce%bf%ce%bd%cf%84%ce%b9%ce%ba%ce%bf/

https://www.haniotika-nea.gr/geysignosia-elaioladoy-gia-mathites-stoys-quot-votanikoys-kipoys-kritis-quot/

 

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΙΑΤΡΙΚΗΣ

Στα πλαίσια των Περιβαλλοντικών Προγραμμάτων «Βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη  και εναλλακτικές μορφές τουρισμού. ΟΙ ΔΡΟΜΟΙ ΤΗΣ ΙΑΣΗΣ-ΑΣΚΛΗΠΙΕΙΑ-ΚΗΠΟΙ ΤΟΥ ΙΠΠΟΚΡΑΤΗ»  και  «Βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη  και εναλλακτικές μορφές τουρισμού, Βότανα, Αλάτι, Φρούτα, Δημητριακοί σπόροι, Τυροκομικά Προιόντα, Χαρουπιά Ελιά, Αμπέλι» , οι μαθητές των τμημάτων Α1 και Α2 συμμετείχαν στα εκπαιδευτικά προγράμματα «Από τον κήπο των βοτάνων στο εργαστήρι των ιαμάτων. Εργαστήρι βιωματικής δημιουργίας και έκφρασης» και Πειραματικό εργαστήρι «Από το βότανο στο σκεύασμα και το άρωμα»  του Μουσείου Ιατρικής της Ιατρικής Σχολής Ηρακλείου αντίστοιχα. Οι μαθητές χωρίστηκαν σε δύο ομάδες. Αρχικά, και οι δύο ομάδες ξεναγήθηκαν στο χώρο του Μουσείου, όπου ήρθαν σε επαφή με ιατρικά εργαλεία και μηχανήματα παλαιότερων εποχών. Επίσης,  οι μαθητές έμαθαν για τις ιδιότητες επιλεγμένων αρωματικών φαρμακευτικών φυτών και τη χρήση τους για την παραγωγή φυτικών σκευασμάτων, τροφίμων, καλλυντικών και αρωμάτων, καθώς και για τις θεραπευτικές ιδιότητες επιλεγμένων αιθέριων ελαίων. Πιο συγκεκριμένα, το τμήμα Α1 συμμετείχε σε ένα παιχνίδι προσομοίωσης της παραδοσιακής τέχνης παρασκευής φαρμάκων από φυτικά υλικά προσαρμοσμένο στην ηλικία τους και τις μαθησιακές τους ανάγκες. Δημιούργησαν κατασκευές με στόχο την ανάδειξη ενός αντικειμένου (όπως ο καταποτιοκόπτης και το γουδί, μακέτα ενός παλιού φαρμακείου, συσκευασία ενός φαρμάκου). Το τμήμα Α2 μυήθηκε στη διαδικασία παρασκευής φυτοθεραπευτικών και αρωματοθεραπευτικών σκευασμάτων. Στο εργαστήρι προσομοίωσης που στήθηκε, οι μαθητές μελετώντας συγκεκριμένες συνταγές παρασκεύασαν αλοιφή από μελισσοκέρι και την τυποποίησαν, καθώς και αρώματα με βάση τα αιθέρια έλαια. Τέλος, και τα δύο τμήματα παρακολούθησαν μια εκπαιδευτική ταινία. 

 Ευχαριστούμε θερμά τις κ. Γαργανουράκη Αθηνά, κ. Καμπουρέλη Βάσω, κ. Τσαγκαράκη Μαρία για την υπέροχη υποδοχή και ξενάγηση. 

Οι υπεύθυνες καθηγήτριες,

Δριμισκιανάκη Στέλλα (ΠΕ80)

Χανιωτάκη Φωτεινή (ΠΕ88.04)

Κουζούλογλου Γαρυφαλιά (ΠΕ03ΕΑΕ)

 

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΕΚΔΡΟΜΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΟΥ, ΓΑΣΤΡΟΝΟΜΙΚΟΥ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΥ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΟΣ ΜΕ ΠΡΟΟΡΙΣΜΟΥΣ ΤΟΥΣ ΝΟΜΟΥΣ ΡΕΘΥΜΝΗΣ ΚΑΙ ΧΑΝΙΩΝ

Στο πλαίσιο των περιβαλλοντικών προγραμμάτων: «Βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη  και εναλλακτικές μορφές τουρισμού- γαστρονομικός τουρισμός» και «Βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη  και εναλλακτικές μορφές τουρισμού – Οι δρόμοι της ίασης-ασκληπιεία-κήποι του Ιπποκράτη», 46 μαθητές της Α’ τάξης του σχολείου μας μαζί με 4 εκπαιδευτικούς πραγματοποίησαν εκπαιδευτική εκδρομή με περιβαλλοντικό, γαστρονομικό και πολιτιστικό ενδιαφέρον από την 11η Απριλίου έως την 14η Απριλίου 2024 με προορισμούς τους νομούς Ρεθύμνης και Χανίων.

Το χρονικό της εκδρομής:

Την Πέμπτη 11 Απριλίου 2024 μαθητές και εκπαιδευτικοί συγκεντρωθήκαμε στο σχολείο και αναχωρήσαμε για το χωριό της Αργυρούπολης στον νομό Ρεθύμνου. Αρχικά, επισκεφθήκαμε την Εταιρεία «CRETA CAROB» όπου ενημερωθήκαμε για το χαρούπι και τις ευεργετικές του ιδιότητες, καθώς και για τα προϊόντα τα οποία το έχουν ως πρώτη ύλη. Επίσης, παρακολουθήσαμε πρόγραμμα γευσιγνωσίας προϊόντων από Χαρούπι και Φραγκόσυκο. Έπειτα, πεζοπορήσαμε μέχρι τον Πλάτανο ο οποίος βρίσκεται μέσα στο Ρωμαϊκό νεκροταφείο της Αρχαίας Λάππας, πιο κάτω από την Εκκλησία των πέντε παρθένων, και έχει χαρακτηριστεί διατηρητέο μνημείο της φύσης από την Ελληνική Πολιτεία. Κάτω από τα κλαδιά του υπάρχει πηγή με πέντε βρύσες, που συμβολίζουν τις πέντε Χριστιανές που μαρτύρησαν εκεί.

Στη συνέχεια ακολούθησε το μεσημεριανό Γεύμα στην παραδοσιακή ταβέρνα «ΑΡΧΑΙΑ ΛΑΠΠΑ»

Μετά το γεύμα αναχωρήσαμε για τη Δημοτική βιβλιοθήκη Σταλού. Εκεί παρακολουθήσαμε ένα  πρόγραμμα της Εθνικής Βιβλιοθήκης Ελλάδος με τίτλο «Οι φωτεινές διαδρομές στα Ψηλά Βουνά της Ρούμελης» με οδηγό το βιβλίο του Ζαχαρία Παπαντωνίου «Στα ψηλά Βουνά»: «Σε Κορφές και Βίγλες θ’ ανεβούμε…Φωτιές στην αράδα θα δούμε…Σινιάλα έξυπνα και εφευρετικά των Αρχαίων Ελλήνων 3000 χρόνια πριν.» Οι μαθητές μας ενημερώθηκαν από την κυρία Νίκη Γαλάνη για τις «Φρυκτωρίες», το οπτικό σύστημα επικοινωνίας των Αρχαίων Ελλήνων και είχαν την ευκαιρία να μάθουν το πώς οι κάτοικοι των Μυκηνών ενημερώθηκαν για την πτώση της Τροίας.

Το βράδυ επισκεφθήκαμε το πιάνο καφέ του Ιστιοπλοικού Ομίλου Χανίων, όπου είχαμε την ευκαιρία να διασκεδάσουμε και να απολαύσουμε κάποιους μαθητές μας υπό τους ήχους του πιάνου.

Την Παρασκευή 15 Απριλίου αναχωρήσαμε νωρίς το πρωί για τον «ΒΟΤΑΝΙΚΟ ΚΗΠΟ ΚΡΗΤΗΣ» στον Ομαλό. Εκεί είχαμε την ευκαιρία να πεζοπορήσουμε στον κήπο και να δούμε από κοντά σπάνια είδη δέντρων και φυτών καθώς και ζώων. Έπειτα, ενημερωθήκαμε από τον κύριο Γιάννη Αποστολάκη, πρώην executive chef του Ιδρύματος Μ.Α.Ι.Χ., για τα γευστικά χαρακτηριστικά του ελαιόλαδου, τα θετικά και τα αρνητικά στοιχεία του, τις χρήσεις και τις ποιότητες του. Κατόπιν, πραγματοποιήσαμε γευσιγνωσία ελαιόλαδου. Πιο συγκεκριμένα, είχαμε την ευκαιρία να δοκιμάσουμε τρία είδη ελαιόλαδου, ένα από ποικιλία «τσουνάτι», ένα από ποικιλία «κορωνέικη» και ένα κλασσικό. Οι μαθητές δοκιμάζοντας ένα έξτρα παρθένο ελαιόλαδο, ένα παρθένο και ένα κλασσικό έπρεπε να αντιληφθούν τις διαφορετικές ποιότητες.  Στη συνέχεια, γευματίσαμε και δοκιμάσαμε τοπικά ελαιόλαδα και γεύσεις. Στο τέλος, μια έκπληξη περίμενε τους μαθητές μασ, καθώς είχαν την ευκαιρία να δώσουν συνέντευξη στην τοπική εφημερίδα «Χανιώτικα νέα» και να μιλήσουν για την πρωτόγνωρη εμπειρία που έζησαν.

Το απόγευμα επισκεφθήκαμε το «Comixadiko» στα Χανιά, όπου παρακολουθήσαμε, αρχικά, μια ενημέρωση γύρω από την τέχνη του κόμικ, πώς δημιουργείται, ποια είναι τα βασικά του στοιχεία, τι διαφορετικές προσεγγίσεις υπάρχουν και πώς είναι η αγορά των κόμικ. Στην συνέχεια, οι μαθητές μας χωρισμένοι σε ομάδες έφτιαξαν ένα δικό τους μικρό κόμικ με βάση τις οδηγίες του εισηγητή. Στόχος δεν ήταν ένα άρτιο σχεδιαστικά κόμικ, αλλά η επίτευξη μιας σωστά οπτικής αφήγησης με βάση το σενάριο. Τέλος, προβλήθηκαν και ορισμένα βραβευμένα animation μικρού μήκους από το φεστιβάλ «Chaniartoon».

Το βράδυ της ίδιας μέρας είχαμε την ευκαιρία, στο Minoans World 9D Cinema, να παρακολουθήσουμε σε μορφή 9D μια ταινία μικρού μήκους για τον Μινωικό πολιτισμό και έπειτα να περπατήσουμε στην παλιά πόλη των Χανίων, καταλήγοντας στο χαρακτηριστικότερο σημείο της πόλης, τον Ενετικό Φάρο, όπου βγάλαμε αναμνηστικές φωτογραφίες.

Το Σάββατο 13 Απριλίου αναχωρήσαμε για τον μικρό υδροηλεκτρικό σταθμό της Αγυιάς. Εκεί οι μαθητές μας χωρίστηκαν σε 2 ομάδες και εναλλάξ: α) συμμετείχαν σε ένα πρόγραμμα ορνιθοπαρατήρησης με τον υπεύθυνο από το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Βάμου Φώτη Ποντικάκη β) ξεναγήθηκαν στον μικρό υδροηλεκτρικό σταθμό και γ) πραγματοποίησαν  πειράματα μετατροπών ενέργειας, ένα πρόγραμμα του Ε.Κ.Φ.Ε Χανίων υπό την καθοδήγηση του προσωπικού του Μουσείου.

Το μεσημέρι είχαμε ελεύθερο χρόνο για να περιηγηθούν στην πόλη των Χανίων και να δοκιμάσουμε τοπικές γεύσεις.

Την Κυριακή 14 Απριλίου, πριν την επιστροφή μας στο Ηράκλειο, κάναμε μια στάση στους Αρμένους Αποκορώνου. Εκεί, ξεναγηθήκαμε από τον πρόεδρο του πολιτιστικού συλλόγου, κύριο Γεώργιο Καλλιβρετάκη, στον ιερό ναό του Αγίου Ιωάννη του Θεολόγου, του 16ου αιώνα, κάτω από τον οποίο εντοπίστηκαν σε ανασκαφή τοίχοι παλαιότερου, μονόχωρου τρουλλαίου ναού. Επίσης περπατήσαμε κατά μήκος των πλούσιων πηγών νερού που υπάρχουν στην περιοχή και, στη συνέχεια,  γευματίσαμε, δοκιμάζοντας τοπικές γεύσεις.

Οι μαθητές μας είχαν την ευκαιρία να ζήσουν μια συναρπαστική εμπειρία. Επισκέφθηκαν περιοχές απαράμιλλου φυσικού κάλλους, με περιβαλλοντικό και πολιτιστικό ενδιαφέρον και έζησαν μια πρωτόγνωρη εμπειρία, αυτήν της γευσιγνωσίας. Δοκίμασαν, επίσης, νέες γεύσεις από την τοπική κουζίνα η οποία έχει τεράστιο γαστρονομικό ενδιαφέρον. Παράλληλα, βίωσαν για πρώτη φορά την εμπειρία της συμβίωσης με τους συμμαθητές τους σε περιβάλλον μακριά από το σπίτι τους, έμαθαν να είναι υπεύθυνοι και ενδυνάμωσαν τις σχέσεις μεταξύ τους αλλά και με τους καθηγητές τους.

Οι συνοδοί-εκπαιδευτικοί:
Δριμισκιανάκη Στέλλα
Ρήγα Όλγα
Τσομπανάκης Νίκος
Χανιωτάκη Φωτεινή

elEL